firewalking

 

Firewalking
Commission Work for the Seoul Museum of Art Seosomun Main Branch, Exhibition Space Time Scenarios.

“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.” — Gustav Mahler (1860–1911)
How should graphic design evolve in contemporary art exhibitions? Can it continue as it is if it remains unchanged? What about moving away from the conventional approach of information delivery and emphasizing visual inquiries directed at the audience?
Graphic design in exhibitions should contemplate new approaches to the content, raise questions, and connect with the audience, rather than just staying at the level of clear information delivery. The changing role of graphic design in exhibition spaces strengthens audience participation, creating a more dynamic viewing experience.
With this intention in mind, Firewalking is proposed as a separated space within the museum, offering visitors a momentary experience of walking through a slightly different landscape. Undulating walls that envelop the path isolate the audience from the outside, placing them in a changing landscape as they stroll through the narrow passage between the walls. This path reacts to the audience's movements (with the movement of wall components and color changes due to light reflections) to recreate the image of burning flames.
By questioning the attitudes inherited from the past from the beginning, or, in other words, applying new attempts that fit the current situation to exhibition design, we, as participants in the creation of the exhibition, can sustain graphic design.

<불길>
서울시립미술관 서소문본관 《시공時空 시나리오》 전시를 위한 커미션 작업.

“전통은 불꽃이 이어져 오는 것이지 그 재를 아끼는 게 아니다.” — 구스타프 말러(1860–1911)
현대 미술 전시 내 그래픽 디자인은 어떻게 변화해야 하는가? 변하지 않는다면 이대로 지속할 수 있는가? 정보 전달에 기반한 관습적인 접근에서 벗어나 관객을 향한 시각적 질문을 강조하는 방식은 어떨까?

그래픽 디자인은 전시 내용에 대한 새로운 접근, 질문 제기, 관객과의 연결에 대해 고민하며 정보의 명확한 전달에만 머무르지 않는다. 전시 공간 속 그래픽 디자인 역할의 변화는 관객의 참여를 보다 강화해 더욱 역동적인 관람 경험을 만든다.

이러한 의도를 담은 <불길>은 미술관 안에 다시 한번 분리된 공간으로, 관객들에게 조금 다른 풍경에서 걷는 잠깐의 경험을 제안한다. 길을 감싸는 일렁이는 벽체는 관객을 외부로부터 격리하고, 관객은 이 사이의 좁은 통로를 거닐며 실시간으로 변화하는 풍경 안에 놓인다. 이 길은 관객의 움직임에 따라 반응(각 벽 구성요소의 움직임, 빛의 반사로 인한 색 변화)하며 타오르는 불길을 재현한다.

과거에서 이어지는 태도를 처음부터 다시 의심하는 것, 다르게 표현하면 현재 상황에 맞는 새로운 시도를 전시 디자인에 적용할 수 있을 때, 우리는 전시를 함께 만드는 구성원으로서 그래픽 디자인을 지속할 수 있을 것이다.

 

CLIENT
Seoul Museum of Art

Production Collaboration
NONTEXT

INSTALLATION PHOTOGRAPHY
Jinsol Kim

 
Previous
Previous

space time scenarios

Next
Next

j-hope — Hope on the street vol.1